Verzuimcijfers... wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 1)

Verzuimcijfers... wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 1)

Als er over verzuim gesproken wordt, dan wordt door velen  onmiddellijk aan cijfers gerefereerd. We hebben het dan vooral over verzuimpercentages, verzuimduur en de meldingsfrequentie. Elke HR adviseur en elk bedrijf ziet  belang bij het adequaat registreren en genereren van de verzuimcijfers omdat het… móet.

Als het onderwerp verzuimcijfers ter sprake komt merk ik zelden dat de ogen gaan glimmen bij mijn gesprekspartners. Cijfers zijn cijfers. Niet meer dan dat. En eigenlijk vind ik dat best bijzonder. Als ik naar cijfers kijk, dan zie ik zowel  een beeld ontstaan van het verzuimgedrag (en de verzuimcultuur) binnen de organisatie als aanwezige knelpunten ( en oplossingen uiteraard). Wat wil je nog meer als je denkt dat verzuimreductie binnen je organisatie nodig/mogelijk is?!

In deze serie van blogs neem ik je mee in een aantal do’s en dont’s die ik in de praktijk tegen kom. Ín dit eerste deel: de maandelijkse verzuimpercentages.

Als je een gedegen analyse wilt maken moet je de juiste cijfers hebben. Vaak zien we dat bij het bespreken van het verzuim de maandcijfers worden gebruikt. Maar wat zegt dat eigenlijk? Eigenlijk geeft een maandcijfer maar weinig informatie over het verzuimniveau. Maandcijfers zijn erg afhankelijk van seizoensinvloeden, ofwel: het verzuim in de winter is altijd hoger dan in de zomermaanden. Soms vieren organisaties al in het voorjaar een  feestje omdat het verzuim na de stevige wintermaanden daalt. Op het oog althans, want diezelfde organisatie ziet in de herfst het verzuim weer stijgen, al is de aanpak dezelfde als die in het voorjaar. Om een goed beeld te krijgen van de praktijk, is het daarom van groot belang om een 12 maands voortschrijdende gemiddelde te gebruiken. Seizoensinvloeden worden dan uitgesloten en aan de hand hiervan is het mogelijk om een verzuimtrend te maken waarmee de ontwikkeling van het verzuim op elk moment gemonitord kan worden.

Probeer in uw organisatie dus voortaan de voortschrijdende cijfers te gebruiken. In mijn volgende blog laat ik je zien hoe je uit verzuimcijfers inzicht kan krijgen in de (verzuim) cultuur van jouw organisatie.

 

Alina Pielczyk
Consultant