Nieuws

Nieuws

Vijf jaar Vesting Casemanagement
Vijf jaar Vesting Casemanagement
Vesting Casemanagement bestaat op 27 januari 2020 precies vijf jaar, en dat is reden voor een feestje! Om dit te vieren organiseren wij onder andere een borrel voor onze aangesloten professionals, en een seminar in het najaar. Voor de gelegenheid heeft Reijer Pille een korte terugblik  geschreven. Casemanagers, RCCMers, verzuimspecialisten…
Goede voornemens; niet alleen aan het begin van het jaar
Goede voornemens; niet alleen aan het begin van het jaar
De feestdagen zijn voorbij en er is weer een start gemaakt met het nieuwe jaar : 2020 staat voor de deur. En met de start van een nieuw jaar is het ook altijd goed om te kijken naar de afsluiting van 2019. Ben je tevreden met de behaalde resultaten?  Krijg…
Klantenreview Pré Pain
Klantenreview Pré Pain
Onze consultant Marleen heeft recentelijk een coachingstraject met Pré Pain afgerond, waarna wij een onderstaande terugkoppeling kregen. Pré Pain – Maaike, november 2019 ’’De samenwerking met Vesting Casemanagement heb ik als prettig ervaren. De consultant heeft goed met ons meegedacht en kwam met (bruikbare) ideeën gedurende het coaching traject. Dit…
Je verzuimsysteem deugt niet? Klopt het proces dan wel?
Je verzuimsysteem deugt niet? Klopt het proces dan wel?
Tijdens het eerste deel van deze blog over verzuimsystemen heb ik het gehad over het belang van heldere verzuimdefinities als randvoorwaarde voor het inrichten van je verzuimmanagementsysteem. Zodra  je duidelijkheid hebt welke data je uit het verzuimsysteem wilt halen, is het tijd om aan de slag te gaan met kiezen…
Je verzuimsysteem deugt niet? Definieer je verzuimcijfers!
Je verzuimsysteem deugt niet? Definieer je verzuimcijfers!
In mijn vorige blogs over het leukste onderwerp binnen het verzuimmanagement, namelijk het analyseren van verzuimcijfers, heb ik me even laten verleiden om kort iets over de verzuimsystemen en het verzamelen van data te zeggen. Voordat ik het over het inrichten van het verzuimsysteem ga hebben, wil ik eerst even…
Transparante en effectieve arbodienstverlening en het tekort aan bedrijfsartsen.
Transparante en effectieve arbodienstverlening en het tekort aan bedrijfsartsen.
Veel bedrijven worden inmiddels geconfronteerd met het bedrijfsartsen tekort en de daaraan gekoppelde stijging van tarieven. Naast de vele praktische problemen die dit opwerpt voor u als klant is het toch goed om stil te staan bij de manieren waarop de markt van arbodienstverlening hierop reageert. Waar moet u op…
Beïnvloeding van verzuim
Beïnvloeding van verzuim
Wij van Vesting Casemanagement vinden verzuim leuk. Dat mijn collega Alina Pielczyk bijvoorbeeld helemaal warm wordt van verzuimcijfers heeft zij al met jullie gedeeld in haar blogs hierover. Wanneer ik voor mijzelf spreek, dan is vooral het ontastbare van verzuim hetgeen mij zo aanspreekt. Wat maakt nu dat één persoon…
De medewerkerscoach als hulpmiddel om de zelfregie van medewerkers te vergroten
De medewerkerscoach als hulpmiddel om de zelfregie van medewerkers te vergroten
In de blog van 18 september 2018 “Taakdelegatie? Of liever een medewerkerscoach?” geeft Corina Blokland aan dat ons alternatief voor taakdelegatie de inzet van een medewerkerscoach is. In deze blog wil ik ingaan op hoe de inzet van een medewerkerscoach bijdraagt aan de invulling van de gedragsmatige visie organisatie breed.…
Verzuimcijfers…wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 3)
Verzuimcijfers…wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 3)
In mijn vorige blog besprak ik de wonderlijke combinatie van verzuimfrequentie en 0-verzuim. Daarvoor besprak ik In dit derde en laatste deel van mijn blog duik ik in de inzichten die de verzuimduur je kan opleveren en in het verzamelen van managementinformatie. Verzuimduur De verzuimduur is niet, zoals het verzuimpercentage,…
No-risk benutting en de nieuwe werkwijze UWV
No-risk benutting en de nieuwe werkwijze UWV
Vanaf 1 januari 2019 heeft UWV  het proces rondom de afhandeling van een verzuimmelding in het kader van een Ziektewet-uitkering gewijzigd. Daar waar werknemer eerst gebeld werd door het UWV, moet de medewerker nu binnen 3 dagen een digitale vragenlijst invullen. Sociale werkvoorzieningen in ons netwerk voorzien hierin mogelijk problemen,…
Verzuimcijfers...wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 2)
Verzuimcijfers...wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 2)
In mijn vorige blog vertelde ik over maandelijkse verzuimpercentages. In dit tweede deel duik ik in de inzichten die cijfers geven over een (verzuim) cultuur. Zelden zie ik dat de ogen van mijn gesprekspartner gaan glimmen en er groot enthousiasme ontstaat bij het noemen van verzuimcijfers. Gemiste kans, want deze…
Verzuimcijfers... wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 1)
Verzuimcijfers... wie wordt hier nou niet vrolijk van?! (Deel 1)
Als er over verzuim gesproken wordt, dan wordt door velen onmiddellijk aan cijfers gerefereerd. We hebben het dan vooral over verzuimpercentages, verzuimduur en de meldingsfrequentie. Elke HR adviseur en elk bedrijf ziet  belang bij het adequaat registreren en genereren van de verzuimcijfers omdat het… móet. Als het onderwerp verzuimcijfers ter…