Back to the future

Back to the future

Kunnen jullie het je nog herinneren? Eén van de (volgens mij)  leukste films uit jaren ’80 “Back to the future” waarin Doc en Marty McFly terug gaan naar het verleden om de toekomst te ‘repareren’? Wie zou nu niet in de DeLorean willen stappen om te voorkomen dat wij de huidige realiteit mee moeten maken?

Terugblik intelligente lockdown

We zijn nu vier weken onderweg vanaf het moment dat Mark Rutte ons toesprak op 16 maart dat we aan de slag gaan met de strategie van groepsimmuniteit. Al snel ging het overal over de ‘intelligente lockdown’ en ‘flatten the curve’. En sinds de eerste besmetting op 27 februari in Nederland hebben wij het dagelijks over COVID-19. Niet alleen in het nieuws maar ook Linkedin, Instragram, Facebook en alle gesprekken bevatten nagenoeg bijna altijd het onderwerp van COVID-19.

Uiteraard is het allemaal niet zo gek dat we er dagelijks mee bezig zijn, immers is er ook een hoop veranderd door het virus. Kinderen gaan niet naar school, we werken anders en de gezelligheid met vrienden en familie vraagt om een andere manier van contact. Ook bij onze klanten zien we dat zij al vier weken bezig zijn met (organisatorische) uitdagingen die gepaard gaan met COVID-19. Maar langzaam krijgen wij ook de vragen van klanten. Opvallend: De meeste vragen gaan over COVID-19.

COVID-19 en gedrag

De vragen die we vaak horen hebben betrekking tot kwesties zoals: hoe moeten zij omgaan met klachten die te maken hebben COVID-19? We horen vaak verhalen over medewerkers die klachten ervaren en bang zijn om anderen (collega’s, patiënten of cliënten) te besmetten. Of medewerkers die nog geen klachten hebben maar angst ervaren om zelf besmet te raken. Zwangere medewerksters die bang zijn om naar het werk te komen om niet hun eigen gezondheid in gevaar te brengen. De werkgevers, leidinggevenden maar ook in sommige gevallen de directe collega’s lijken het erg lastig te vinden om met deze problematiek om te gaan. Wat doen we in deze situatie? Is hier sprake van verzuim? Zijn hier andere verlofregelingen van toepassing? Zo ja, welke?

We zien steeds vaker dat de onzekerheid en onduidelijkheid met betrekking tot de ‘juiste’ aanpak van deze gevallen tot een afwachtende houding leidt. Hoe komt het dat organisaties niet meer weten hoe zij met verzuim om moeten gaan? Zou dat kunnen komen door de medische manier waarop iedereen op dit moment naar de wereld kijkt?

Back to het medische model?

Het valt op dat zelfs bij organisaties waar verzuim als gedrag gezien werd, in de huidige situatie toch steeds vaker over de klacht gesproken wordt. Wat maakt dat we massaal zo veel aandacht hebben voor de medische situatie van onze collega’s en/of medewerkers? Wordt onze manier van kijken naar verzuim zo sterk beïnvloed door de media? We worden immers  constant voorzien in nieuwe medische informatie en statistieken van Nederland, Europa en de rest van de wereld. Zijn wij nu dusdanig ‘geprimed’ dat wij in het kader van verzuimbegeleiding ook terug zijn gegaan naar het medisch model? Dit model dachten we bijna 20 jaar geleden al achter ons te hebben gelaten. Stel dat we in Nederland wel opnieuw het medisch model hebben omarmd, hoe lang gaat het dan straks duren om weer naar de ‘oude’ situatie van 4 maanden geleden te komen?

Ik denk dat we rekening moeten houden met het feit dat de situatie rondom COVID-19 en bijhorende maatregelen nog een langere periode kunnen gaan duren. Hoewel dit lastig is, is het van belang dat we blijven proberen om nog steeds de afgesproken verzuimaanpak voort te zetten. Dit geldt zowel bij nieuwe meldingen als bij lopende re-integratietrajecten. Zo worden mogelijke loonsancties voorkomen. Daarnaast is het van belang dat organisaties hun werkwijze en gedachtegoed op  het netvlies  houden zodat de cultuur en normen binnen de organisaties intact blijven. Op deze manier zullen we net zoals Doc en Marty McFly zorgen dat onze nieuwe realiteit straks eruit gaat zien zoals wij het hebben gewild en gepland.

Merk je dat je tegen dezelfde COVID- 19 dilemma’s loopt die we hierboven hebben omschreven? Neem dan contact met ons op, wij praten graag met je mee over de antwoorden op je vragen.

Alina Pielczyk – Consultant Vesting Casemanagement